بچه مسجدی ها  میزبان ورزشکاران زورخانه ای و پهلوانی 
بچه مسجدی ها  میزبان ورزشکاران زورخانه ای و پهلوانی 

بچه مسجدی ها  میزبان ورزشکاران زورخانه ای و پهلوانی 

یونس میجانی گفت:کانون فرهنگی هنری مسجد امام علی (ع) شهر جیرفت با محوریت حجت الاسلام شهدادی امام جماعت مسجد در راستای گرامیداشت هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای میزبان تعدادی از ورزشکاران این رشته بود.
شناسه خبر : 1062368 تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۲۱:۰۳

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، کانون فرهنگی هنری مسجد امام علی (ع) شهر جیرفت با محوریت حجت الاسلام شهدادی امام جماعت مسجد در راستای گرامیداشت هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای میزبان تعدادی از ورزشکاران این رشته بود.


«یونس میجانی» در حاشیه این برنامه، گفت: از چند روز قبل به پیشنهاد امام جماعت مسجد تصمیم گرفتیم به مناسبت هفته فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای با برگزاری همایشی میزبان ورزشکاران زورخانه ای باشیم و با این کار به نوعی بزرگداشت این هفته را گرامی داریم.



مدیر کانون فرهنگی هنری امام علی (ع) شهر جیرفت افزود: به همین منظور با همراهی بچه های مسجد فضای بیرونی مسجد به گونه ای مهیا شد تا ورزشکاران رشته پهلوانی و زورخانه ای بتوانند هنرنمایی کنند.


وی ابراز کرد: در همین راستا همایش ورزش پهلوانی و زورخانه ای با هنرنمایی تعدادی از مرشدان و با حضور امام جماعت مسجد امام (ع)، مسئول فرهنگی و تربیتی اداره زندان شهرستان جیرفت و جمع دیگری از مسئولین در صحن این مسجد برگزار شد. 


میجانی تاکید کرد: هدف از برگزاری این همایش، آشنایی نوجوانان و جوانان مسجد با ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه ای و روحیه جوانمردی و آزادگی پهلوانان زورخانه ای آشنا کنیم چرا که نیاز هست که این روحیه در بین قشر نوجوان و جوان تقویت شود.

 

ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه ای محدودیت سنی ندارد



«اسحاق سالاری» حاشیه برگزاری این برنامه، گفت: ورزش پهلوانی و زورخانه ای ورزش ایرانیان باستان است که از عهد قدیم تاکنون نسل به نسل منتقل شده است و زورخانه ارگ بم با قریب ۹۰۰ سال قدمت دارد، دال بر این مدعا است.


مدیر زورخانه پوریای ولی شهرستان جیرفت ورزش پهلوانی و زورخانه ای را یک ورزش ملی قلمداد کرد و افزود: در روزگاران قدیم پهلوانان نامداری زندگی می کردند که پرورش یافته زورخانه بودند و به دلیل جوانمردی و امانتداری مورد اعتماد مردم بوده و از جان و مال آنها در برابر دزدان محافظت می کردند.


وی بیان کرد: ورزش پهلوانی و زورخانه ای دارای چندین نوع نرمش از جمله خنجر کشی، چرخ تیز است و در روزگار قدیم هر گاه پهلوانی در محاصره دشمنان قرار می گرفت با ۲ نیزه شروع به چرخیدن کرده و از خود دفاع می کرد.


سالاری با بیان این مطلب که ورزش پهلوانی و زورخانه ای آداب خاصی دارد، اضافه کرد: ورزشکار  باید شلوارک باستانی پوشیده و با وضو و رخصت از مرشد زورخانه وارد گود زورخانه شود.


مدیر زورخانه پوریای ولی شهرستان جیرفت ابراز کرد: هر ورزشی وسایل خاص خود را دارد و ورزش زورخانه ای نیز وسایلی همچون میل زورخانه ای، تخته شنا، ضرب باستانی، زنگ، کباده و سنگ دارد.


وی تاکید کرد: ورزش باستانی پهلوانی و زورخانه ای دارای محدودیت سنی نیست و کودکان پنج سال تا بزرگسالان بالای ۸۰ سال می توانند در این رشته ورزشی فعالیت کنند.


سالاری اظهار کرد: با توجه به علاقمندی تعدادی از همشهریان و بنا بر درخواست آنها قریب ۷ سال قبل اولین زورخانه در شهر جیرفت افتتاح شده و ۴ سال قبل نیز دومین زورخانه به بهره برداری رسیده و سومین زورخانه نیز به تازگی در زندان جیرفت افتتاح شد.


مدیر زورخانه پوریای ولی شهرستان جیرفت ادامه داد: زورخانه امام علی (ع) جنب چمن ورزشی زحمتکشان، زورخانه پوریای ولی در سالن تختی و سومین زورخانه نیز در نمازخانه زندان جیرفت قرار دارد.


وی عنوان کرد: علاقمندان به این ورزش باستانی می  توانند از طریق سایت ثبت نام کرده و یا می توانند به صورت حضوری روزهای زوج از ساعت ۸ و نیم صبح به زورخانه امام علی (ع) و روزهای فرد نیز از ساعت ۸ و نیم صبح به زورخانه پوریای ولی مراجعه و ثبت نام کنند.


سالاری در خصوص نحوه ثبت نام، یادآور شد: علاقمندان به رشته ورزشی باستانی پهلوانی و زورخانه ای می توانند بدون پرداخت وجه و فقط با در دست داشتن کپی شناسنامه، کارت ملی و یک قطعه عکس ثبت نام کرده و برای انجام این ورزش باستانی تنها به یک لباس ورزشی نیاز دارند.


مدیر زورخانه پوریای ولی شهرستان جیرفت ابراز کرد: زورخانه پوریای ولی بین ۳۰ تا ۳۵ نفر عضو دارد و در زورخانه امام علی (ع) نیز قریب ۱۵ نفر عضو شده اند.


وی در خاتمه عنوان کرد: جا دارد از امام جماعت مسجد امام علی (ع)، هیئت امنا و مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد به دلیل تدارک چنین برنامه ای تشکر کنم.


گفتنی است؛ این برنامه به با حضور امام جماعت مسجد امام علی (ع)، مسئول فرهنگی و تربیتی اداره زندان شهرستان جیرفت و دیگر مسئولین برگزار شد.

پایان پیام/ 586